Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1713246   Aprenentatge i animació de la lectura
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   5/6/2024 - 2/7/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Doqua
  
  
  
Tipus activitat   16DO Aprenentatge i animació de la lectura
  
Inscripció   01/09/2023 - 05/06/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   En aquesta formació els docents aprendran en què consisteix el procés d'ensenyament i aprenentatge de la lectura, i també diverses tècniques i dinàmiques per a propiciar l'hàbit lector a l'aula, tenint en compte les característiques d'aprenentatge de cada etapa educativa.

Metodologia general del curs:

Es tracta d'un curs en format completament online de 40 hores de durada i quatre setmanes. La formació es compon de 4 mòduls, un per setmana.

Cada mòdul està format per un seguit d'escenaris en els quals es treballen els diferents continguts a desenvolupar. Per desenvolupar aquests escenaris, s'utilitza la tècnica Storytelling, on contextualitza els continguts del curs amb una situació real d'un centre educatiu i, mitjançant els personatges protagonistes de la nostra història, ens proporcionaran un conflicte cognitiu (objectiu de l'escenari) que resoldrem gràcies a diferents recursos, articles, enllaços i vídeos.

Per a acabar de consolidar els coneixements adquirits, es planteja una sèrie d'activitats autocorrectives (amb el posterior feedback pedagògic immediat), activitats de resposta oberta al fòrum de participació i activitats d'entrega en les que caldrà aplicar els continguts treballats a cada mòdul.

L'ús dels fòrums de participació serà habitual, bé sigui perquè l'alumnat expressi els seus coneixements previs sobre les qüestions plantejades pels personatges i, després, reconstrueixi les seves respostes, com per proposar les diferents activitats que hauran de dissenyar.

L'avaluació serà contínua i, per a l'activitat final, es proposa als alumnes una activitat final d'aplicació en la qual, a través de la guia dels personatges, hauran de posar en pràctica tot allò que han après durant el curs.

Descompte:
Els antics alumnes disposen de 5 € de descompte directe.

Publicitat:
Aquest curs està publicat al nostre web. També realitzem campanyes de publicitat a través de les xarxes socials (Facebook, Twitter i Instagram) i mailings a escoles i instituts.
  
Objectius   En finalitzar aquest curs, l'alumnat serà competent per:

1. Identificar les característiques de la lectura, les seves funcions i aportacions, amb la finalitat de conèixer els seus usos en les diferents etapes educatives.

2. Comprendre el procés d'aprenentatge de la lectura i els factors que intervenen en aquest procés, amb l'objectiu de poder identificar diferents tipologies d'activitats de lectura.

3. Conèixer diferents tipologies d'activitats de lectura, per a les diferents etapes educatives, a través de diferents propostes, amb la finalitat d'aprendre a planificar i dur a terme una seqüència didàctica segons les necessitats de les diferents etapes educatives.

4. Dissenyar accions de gestió, coordinació i planificació al centre i a l'aula per a promoure l'hàbit lector en l'alumnat, mitjançant el disseny de propostes lúdiques i didàctiques de lectura.
  
Continguts   1. La lectura
a. Què és la lectura? Què significa llegir?
b. Usos de la lectura. Funció lúdica de la lectura.
c. Què aporta la lectura.

2. Procés d’ensenyament i aprenentatge de la lectura.
a. Etapes de la lectura.
b. Procés d’aprenentatge de la lectura.
c. Factors que intervenen en l’aprenentatge de la lectura.

3. Planificació d’activitats de lectura.
a. Activitats de lectura per a les diferents etapes (infantil, primària i secundària).

4. Proposta d’animació a la lectura.
a. Animació a la lectura en diferents etapes (infantil, primària i secundària).
b. Activitat d’aplicació dels continguts treballats.
b.1. Proposta didàctica de dinamització de la lectura a l’aula i al centre


  
Formador/a   Ariadna Vilarrasa Comerma
  
Avaluació   L'avaluació es compon de tres punts:

1. Realització de totes les activitats autocorrectives que es troben dins de cada mòdul, obtenint una nota mínima de 80% per a considerar-ho superat.
2. Realització de l'activitat final d'avaluació del curs, on els alumnes hauran d'aportar una proposta organitzativa i didàctica basada en els aprenentatges realitzats durant el curs.
3. La participació obligatòria a tots els fòrums plantejats durant la formació.

Tot seguit, concretem quines són les activitats d'avaluació per a cada mòdul. Totes aquestes activitats són de participació obligatòria i han de superar-se de manera satisfactòria.

- Mòdul 1:
Esquema o mapa conceptual amb les idees clau treballades
Proposta d'activitat de lectura lúdica

- Mòdul 2:
Confecció d'un esquema o mapa conceptual amb les idees clau treballades
Proposta de planificació temporal de lectura a l'aula

- Mòdul 3:
Proposta didàctica mixta en la qual es combini material físic i online

- Mòdul 4:
Elaboració de la proposta didàctica i organitzativa a partir de les tasques elaborades anteriorment.

Per a acabar, l'alumnat hi haurà de complimentar de manera obligatòria el qüestionari final del curs, on s'avaluarà el grau de satisfacció dels participants.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d'aprofitament de l'activitat, l'alumnat haurà de:

- Dur a terme totes les activitats plantejades durant el curs i superar-les de manera satisfactòria.

- Entregar els dos projectes finals de cada part (pla de biblioteca escolar i pla d'hàbit lector).


  
Persones  destinatàries   Professorat d'educació infantil, primària i secundària del centre.
  
E-mail   hola@doqua.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).